Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski

Fonie Lublina 2020

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

Artyści

Magdalena Maciąg, skrzypce

Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku lat sześciu w Ogólnokształcącej szkole muzycznej im. K.Lipińskiego w Lublinie-mieście rodzinnym. Kontynuowała ją następnie na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie skrzypiec Prof. J. Kaliszewskiej i dr B. Siarkiewicza. Na przestrzeni wszystkich tych lat rozwijała dodatkowo swoje umiejętności biorąc udział w licznych kursach międzynarodowych w Polsce i za granicą: Łańcut, Frombork, Kozłówka, Zamość, Puławy, Przemyśl, Lehrte(Niemcy), gdzie doskonaliła swój warsztat u światowej sławy profesorów: R. Szreder, M. Trojanowski, W. Wiłkomirska, K. Levin, T. Gadzina, W. Kwaśny, M. Baranowski.

Laureatka konkursów regionalnych (Zamość, Lublin) oraz finalistka ogólnopolskich (Wrocław, Kraków, Warszawa). Dwukrotnie otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Lublina. Za popularyzację kultury odznaczona została Medalem Prezydenta Miasta Lublin oraz Dyplomem Uznania Marszałka Województwa Lubelskiego. Praktykę estradową rozwijała w kraju i za granicą (Chiny, Japonia, Niemcy) głównie jako solistka, ale również jako kameralistka i muzyk orkiestrowy współpracując okresowo z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, orkiestrą kameralną Baltica Neopolis (Szczecin), Filharmonią Lubelską oraz Teatrem Muzycznym w Lublinie

Obecnie naucza gry na skrzypcach w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. I. J. Paderewskiego w Chełmie. Aktywnie koncertuje z artystami zrzeszonymi w Stowarzyszeniu Polskich Artystów Muzyków (oddział lubelski) na terenie Polski i za granicą.

Dawid Rozmus-Adach, skrzypce

solista, kameralista, muzyk orkiestrowy, pedagog; mag. art. University for Music and Performing Arts Vienna; laureat stypendium “Młoda Filharmonia Aukso” 2016.
Koncertując w najbardziej renomowanych salach koncertowych m.in Musikverein w Wiedniu, Filharmonii Berlińskiej, Concertgebouw w Amsterdamie, Tonhalle w Zurychu, odwiedził do tej pory piętnaście krajów na trzech kontynentach.
Jako muzyk studyjny współpracuje z Vienna Synchron Stage, gdzie nagrywa muzykę do  hollywodzkich blockbusterów, produkcji filmowych, seriali oraz gier komputerowych; m.in Pacific Rim, Blue Planet, The Crown, Lego Batman, The Girl in The Spider’s Web, Sky Hunter, The Meg, Mr. Sunshine, Ngame.
Podczas swojej artystycznej drogi uczestniczył w projektach z udziałem m.in.
Hansa Zimmera, Semyona Bychkova, Franza Welser-Mösta, Jonathana Notta, Marka Mosia, Garricka Ohlssona, Sergeya Khachatryana, Christiana Tetzlaffa, Janusza Wawrowskiego, Joanny Różewskiej, Thomasa Daniela Schlee, Lorna Balfa, Davida Fleminga, Harry‘ego Gregsona-Williamsa, Roque‘a Bañosa, Wiener Kammerorchester, AUKSO Chamber Orchestra, University of Hiroshima, Opery Narodowej w Warszawie.

Jako edukator od ponad 10 lat z powodzeniem zaszczepiam i podtrzymuję fascynację muzyką w sercach uczniów. Obecnie prowadzę autorski program edukacji muzyczno-artystycznej dla dzieci współpracując z warszawską placówką Cambridge International School.

Szymon Krzemień, wiolonczela

Urodzony w Krakowie w 1980 roku, studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Zdzisława Łapińskiego oraz Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Andrzeja Orkisza. W latach 2004-2006 był koncertmistrzem Teatru Muzycznego w Lublinie. Od 2008 roku pracuje w Radomskiej Orkiestrze kameralnej, a od 2011 w Filharmonii Lubelskiej. Współpracuje z Orkiestrą Trybunału Koronnego w Lublinie oraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, jest też nauczycielem wiolonczeli w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. K. Lipińskiego w Lublinie. 23 października 2009 roku w schronisku górskim „Murowaniec” zorganizował koncert Karłowicz in Memoriam, upamiętniający 100. rocznicę śmierci kompozytora, w programie którego orkiestra kameralna AUKSO wykonała Serenadę na smyczki M. Karłowicza, Orawę W. Kilara, Kresy M. Hertla oraz utwór skomponowany specjalnie na tę okazję – Hommage a Karłowicz S. Bromboszcza. Szymon Krzemień jest laureatem I nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego im. Kazimierza Wiłkomirskiego (Poznań 1997) oraz II Nagrody w kategorii Trio Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego (Krak ów 2001). Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Uczestniczył w Weilu kursach muzycznych w kraju i za granicą pracując m.in. z takimi pedagogami jak: Michael Flaksman. Victoria Yagling, Eugen Prochac, Tomasz Strahl, Radu Aldulescu, Marek Moś. Szymon Krzemień jest założycielem Agencji Koncertów Nietypowych ANKE.

Żaneta Magryta-Sidoruk, wiolonczela

Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Zamościu. Studia magisterskie ukończyła na Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. dr hab. Urszuli Marciniec- Mazur. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich pedagogów jak K. Michalik, K. Sperski,
T. Strahl, M. Flaksman. Obecnie zawodowo związana z Teatrem Muzycznym w Lublinie jako Pierwszy Koncertmistrz grupy wiolonczel. Występuje w różnych formacjach muzycznych jako kameralistka a także solistka. Zajmuje się także pedagogiką- prowadzi klasę wiolonczeli w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Kompozytorów Polskich.
Jako solistka zadebiutowała na II roku studiów na scenie Orkiestry  Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego wykonując Kol Nidrei – M.Brucha z towarzyszeniem orkiestry.
Współpracowała również z Orkiestrą Reprezentacyjną Wojsk Lądowych we Wrocławiu, biorąc udział w cyklu koncertów. W roli solistki występowała również na Festiwalach Tempus Paschale oraz Viva Polonia.
Jako koncertmistrz swoje doświadczenie zdobywała już na studiach, prowadząc grupę wiolonczel w licznych projektach orkiestrowych. Cennym doświadczeniem był dla niej Ogólnopolski Konkurs Studentów Dyrygentury, na którym, miała przyjemność współpracować z różnymi dyrygentami młodego pokolenia tj. Maciej Kotarba, Piotr Wacławik czy Dawid Runtz.
Na co dzień aktywnie współpracuje z zespołami i orkiestrami kameralnymi. Wielokrotnie koncertowała z Capella Sacromontana propagując polską muzykę oratoryjną w Rzymie, Wilnie czy Wiedniu. Jest założycielką kwartetu wiolonczelowego Cello Emotion Art, oraz członkiem zespołu Unity Trio.

Grzegorz Biegas, fortepian

Studiował w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, uzyskując dyplom w klasie fortepianu prof. Eugeniusza Knapika (1990-1995). W 2002 roku ukończył studia podyplomowe w klasie fortepianu prof. Józefa Stompla. Obecnie jest profesorem Katedry Kameralistyki w macierzystej uczelni. Jego działalność artystyczna skupia się głównie na muzyce kameralnej, ze szczególnym uwzględnieniem literatury wokalnej. Jako korepetytor i pedagog uczestniczył w wielu kursach wokalnych i kameralnych, m.in. w Bückeburgu, Wiedniu, Dusznikach-Zdroju, Katowicach, Radzyniu Podlaskim, Nowym Sączu, Wrocławiu, Gdańsku, Sosnowcu, Pekinie, Louisville, współpracując z takimi pedagogami, dyrygentami i reżyserami, jak: Irena Argustiene, Walter Berry, Henryka Januszewska-Stańczyk, Helena Łazarska, Bogusław Makal, Eugeniusz Sąsiadek, Leopold Spitzer, Daniel Weeks, Ingrid Kremling, Michał Znaniecki, Michael Ramach, Michał Klauza, Rudolf Piernay, Izabella Kłosińska, Włodzimierz Zalewski. Jako akompaniator towarzyszył solistom w wielu konkursach wokalnych w kraju i za granicą, m.in. w Bilbao, Karlovych Varach, Wiedniu, Oslo, Parnu, Sion, Trnavie, Vráblach, Düsseldorfie, Bydgoszczy, Dusznikach-Zdroju, Katowicach, Łodzi, Nowym Sączu, Krakowie, Dublinie, Włoszakowicach, Warszawie, Gliwicach i Wrocławiu, gdzie wielokrotnie nagradzany był za najlepszy akompaniament, otrzymując m.in. nagrodę specjalną im. Jerzego Lefelda. W charakterze kameralisty występował na wielu krajowych i zagranicznych koncertach oraz festiwalach muzycznych (Europa, USA, Argentyna, Chiny), współpracując z wieloma znakomitymi śpiewakami. Dokonał licznych nagrań dla PR i TVP oraz na CD, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej (Kwartet d-moll op. 8 Zygmunta Noskowskiego, Pieśni żartobliwe Henryka Czyża, arie Józefa Poniatowskiego, Pieśni Witolda Lutosławskiego, Preludia dziecięce Edwarda Bogusławskiego, Pieśni Mieczysława Weinberga). W latach 2005-2012 był prodziekanem Wydziału Wokalno-Instrumentalnego, obecnie pełni funkcję prorektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

fot. Magdalena Panasiuk

Agnieszka Schulz - Brzyska, fortepian

Naukę rozpoczętą w lubelskiej Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w klasie fortepianu Mieczysława Dawidowicza kontynuowała w Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Kazimierz Gierżoda
|i kameralistyki prof. Mai Nosowskiej. Brała udział w licznych kursach pianistycznych. Pracowała pod kierunkiem prof. Ryszarda Baksta, Tatiany Szebanowej, Jean-Claude’a van den Eyndena, Oliviera Gardon Miała również okazję doskonalić swoją interpretację utworów Witolda Lutosławskiego pod okiem samego Mistrza Po ukończeniu studiów rozpoczęła pracę w PSM I i II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Ambasadzie Amerykańskiej jako urzędnik konsularny. Zdecydowała o powrocie do rodzinnego Lublina, gdzie poza działalnością artystyczną poświęciła się również pracy pedagogicznej jako adiunkt w Instytucie Muzykologii KUL, a także jako dyplomowany nauczyciel Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Lipińskiego i Szkoły Muzycznej I i II st. im. I. J. Paderewskiego w Chełmie. W 2005 r. ukończyła Podyplomowe Studia Kameralistyki na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a także podyplomowe studia w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie na kierunku Zarządzanie Oświatą.  W roku 2010 Akademia Muzyczna w Krakowie nadała jej tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Stale współpracuje z najważniejszymi instytucjami kulturalnymi Miasta Lublin, w tym
z  Filharmonia Lubelską im. H. Wieniawskiego grając solo, kameralnie i jako muzyk orkiestry. W tejże Filharmonii wykonała szereg koncertów edukacyjnych obejmujących zróżnicowany repertuar od kompozycji narodowych inspirowanych folklorem, przez reprezentatywne dzieła  literatury barokowej, mistrzów klasycyzmu, utwory romantyków aż po utwory współczesne.. Szczególnie dba o promowanie muzyki zapomnianej. Zarejestrowała  płytę z młodzieńczymi utworami A. Nikodemowicza,  dla wytwórni DUX, a także jest autorką monografii dotyczącej tego kompozytora pt. “A. Nikodemowicz – Klasyczny romantyk współczesności”  nie zaprzestała kultywowania muzyki polskiej, a w szczególności kompozytorów lubelskich.Jako pracownik naukowy na stanowisku adiunkt w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Jana Pawła II bierze udział w międzynarodowych konferencjach. Promuje muzykę polską poza granicami Polski, szcególnie tę zapomnianą- J. Wieniawskiego. Uutrwaliła na płycie również  utwory P. Zborowskiego oraz prawykonania pieśni B. Wallka-Walewskiego, St. Wielhorskiego, St. Niewiadomskiego, K. Sikorskiego.

Będąc odznaczoną medalem “Zasłużony Działacz Kultury”, “Medalem Prezydenta Miasta Lublin” oraz srebrną odznaką SPAM intensywnie działa na polu krzewienia kultury wśród osób o utrudnionym do niej dostępie organizując charytatywne koncerty dla dzieci i seniorów. Za swoje dokonania na polu szerzenia polskiej kultury muzycznej w roku 2019 była nominowana do nagrody „Za Upowszechnianie Kultury”, otrzymała Odznakę Honorową „Zasłużony Dla Kultury Polskiej”, a także Srebrny Krzyż Zasługi

fot. Marcin Chęć

Kamil Turczyn, fortepian

Urodzony w Lublinie, gdzie ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II st. im. K. Lipińskiego w klasie fortepianu dr hab. Agnieszki Schulz–Brzyskiej. Jest absolwentem studiów pianistycznych w klasie prof. Andrzeja Tatarskiego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Ukończył także z wyróżnieniem muzykologię na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II.
Jest laureatem wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych m.in.: I MIEJSCE w III Lubelskim Turnieju Muzyki i Wiedzy o P. Czajkowskim (Lublin 2003), WYRÓŻNIENIE wraz z tytułem finalisty na XXX Olimpiadzie Artystycznej (Warszawa 2006), II MIEJSCE oraz Nagroda Specjalna w kat. fortepian – gra na 4 ręce oraz III MIEJSCE w kat. fortepian w IV i VIII
Międzynarodowym Konkursie Interpretacyjnym Študentská umelecká činnosť (Ružomberok, Słowacja 2007 i 2011). W 2010 r. zdobył II MIEJSCE na VII Niezależnym Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Indyvidualis” (Kijów, Ukraina) oraz uzyskał tytuł finalisty na XVII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi. W 2011 r. zdobył WYRÓŻNIENIE w XIII Międzynarodowym Przeglądzie Zespołów  kameralnych w Jaworze, a w 2012 r. WYRÓŻNIENIE w Konkursie na Najlepszego Studenta RP Studencki Nobel 2012. W 2013 r. uzyskał  WYRÓŻNIENIE na I Międzynarodowym Mistrzowskim Konkursie dla
Pedagogów Muzyki w Warszawie, a w 2014 III MIEJSCE na II edycji tego konkursu oraz I MIEJSCE w 2015 r. podczas III edycji tego konkursu. W lutym 2017 r. zdobył nagrodę za najlepsze wykonanie koncertu z orkiestrą na XII Międzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic” w Sanoku. Występował w kraju i za granicą z repertuarem solowym, jak i kameralnym. W kręgu jego zainteresowań jest teoria muzyki oraz muzyka improwizowana. Kamil Turczyn jest stypendystą The Solti Foundation z Waterloo (Belgia),
Prezydenta Miasta Lublina oraz Marszałka Województwa Lubelskiego.
Muzykuje kameralnie, współpracując z wieloma instrumentalistami i wokalistami, zdobywając wyróżnienia i nagrody za akompaniament. Brał udział w licznych kursach pianistycznych u znakomitych profesorów.
Współpracuje z Filharmonią im. H. Wieniawskiego w Lublinie. Teatrem Muzycznym w Lublinie oraz orkiestrą Sinfonietta Polonia w Poznaniu. Jest nauczycielem w OSM I i II st. im. K. Lipińskiego w Lublinie i PSM I i II st. im. W. Lutosławskiego w Krasnymstawie.

Stefania Verbovetska, fortepian

Urodziła się w Łucku (Ukraina).Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 6 lat w  Łuckiej  Szkole  Muzycznej I st. Kontynuowała ją w Szkole Muzycznej II st. im. I. Strawińskiego w Łucku. 1999 roku została studentką Narodowej Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki  we Lwowie w  klasie fortepianu prof. Pawła Jurżenka. Dyplom z wyróżnieniem magistra sztuki otrzymała w 2004 roku. Jest również absolwentką Archidiecezjalnego Instytutu Muzyki Sakralnej w Przemyślu (2003r.)
Brała udział w wielu konkursach pianistycznych o zasięgu regionalnym, wojewódzkim  i ogólnoukraińskim:  m.in. Ogólnoukraiński Konkurs Młodych Pianistów im. P. Lucenki (Charków 1993r),  Ogólnoukraiński Festiwal Muzyki Ukraińskiej (Kijów 1994), Ogólnoukraiński Festiwal „Nowe imiona” (Kijów1994). Dwa razy zdobywała pierwszą nagrodę  ( Łuck 1992,1994) oraz dyplom za najlepsze wykonanie utworu E.Griega.
Interesuje się również  pracą naukową. Jej artykuły związane z percepcją muzyki i jej działaniem na psychoemocjonalną sferę człowieka ukazały się w  ukraińskich i międzynarodowych wydaniach.
Od ponad 15 lat pracuje w zawodzie – zarówno jako akompaniator jak i nauczyciel fortepianu z uczniami szkół muzycznych I i II stopnia we Lwowie, Wyszogrodzie, Łucku, oraz Częstochowie. Aktywnie koncertuje także zarówno na Ukrainie, jak i w Polsce.

Tomasz Krawczyk, fortepian

Urodził się 28 stycznia 1980 roku w Lublinie. W roku 2000 ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. T. Szeligowskiego w Lublinie w klasie fortepianu mgr Ewy Stępki. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. G i K. Bacewiczów w Łodzi, którą ukończył dyplomem z wyróżnieniem w klasie fortepianu prof. Bogusława Wódki w 2005 roku. W tym samym roku został zatrudniony na stanowisku asystenta w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi. Obecnie jest asystentem w Katedrze Pedagogiki Instrumentalnej i Teorii Muzyki Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS oraz nauczycielem klasy fortepianu w Szkole Muzycznej I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie.
Tomasz Krawczyk był stypendystą: Ministra Kultury(2004/2005), Prezesa Rady Ministrów(1997/1998) oraz Prezydenta Miasta Lublina(wielokrotnie).
W 2004 otrzymał Wyróżnienie na XV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im.Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. W tym samym roku brał udział w I Międzyuczelnianym Konkursie Chopinowskim im. M. Magina w Łodzi(kwalifikacja do II etapu-Finału). Był wielokrotnie nagradzany za wyróżniający akompaniament na konkursach i przesłuchaniach ogólnopolskich oraz międzynarodowych. W 2000 roku T. Krawczyk wykonał własną kompozycję ,, Fantazja miłosna ” na fortepian i orkiestrę smyczkową na Międzynarodowym Festiwalu ,, Pro Archi Jesenik 2000”(Czechy). W 2002 roku wystąpił na Ogólnopolskiej Sesji Artystyczno-Naukowej w 175 rocznicę śmierci Ludwiga van Beethovena. W roku 2005 wykonał wraz z Filharmonią Łódzką „Rapsodię na temat Paganiniego” op.43 S. Rachmaninowa. W sierpniu 2006 roku wystąpił z cyklem recitali chopinowskich w Żelazowej Woli. W roku 2008 wykonał Koncert fortepianowy f-moll op. 21 F. Chopina w Filharmonii Lubelskiej, a w roku 2020 był solistą w Koncercie na 4 fortepiany J.S. Bacha. Występował również m.in.: w Galerii Porczyńskich w Warszawie, Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku, Pałacu Scheiblerów w Łodzi, Teatrze Starym w Lublinie, Pałacu Małachowskich w Nałęczowie, Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Rustkammer des Rathauses w Munster( Niemcy).
Brał udział w licznych kursach pianistycznych i lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pianistów polskich i zagranicznych( A. Jasiński, L. Grychtołowna, B. Kawalla, T. Chmielewski, M.Claude-Werchowska, V.Vitaite, M. Markov, K. Seibert)
Był uczestnikiem seminarium kompozytorskiego prof. Stanisława Moryto( Białystok, 2000)
Wydane kompozycje T. Krawczyka:
– Sentymentalny Walc na fortepian (Polihymnia,2000, 2006)
– Preludium b-moll na fortepian (2015)
– Valse Lyrique na flet i fortepian (Polihymnia,2017)
– Four Pieces for Piano ( Ars musica,2019).

fot. M. Sachadyn

Elżbieta Charlińska, organy

Elżbieta Charlińska, organistka, muzykolog, dr hab. sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej- instrumentalistyka, adiunkt w IM KUL.
Poza pracą naukowo-dydaktyczną prowadzi działalność artystyczną, która obejmuje recitale organowe oraz koncerty kameralne. Występowała w kraju i za granicą (Francja, Niemcy, Włochy, Belgia, Ukraina, Słowacja).
W programach recitali zawsze propaguje muzykę polską. W dorobku posiada nagrania płyt CD z repertuarem solowej muzyki organowej i muzyki kameralnej. Rodzimą literaturę organową utrwaliła na solowych płytach m.in.: Polska sonata organowa okresu II wojny światowej (2009), Qui habitat in adiutorio Altissimi (2013). Realizowała partie organowe w nagraniach kameralnych m.in. : Szczygiełkowa Muzyka (2005), Fides-Spes-Caritas (2009), Tryumfy Króla Niebieskiego (2016).
W 2015r. dokonała polskiego prawykonania Koncertu organowego „ A su Santidad el Papa Juan Pablo II” Tomása Villajos Soler.
W 2019 r. nagrała organową „ Suitę polską” A. Nikodemowicza. Jej koncertowe prawykonanie nastąpiło 17 listopada tegoż roku.
Współpracuje z: Chórem Akademickim KUL, Chórem „Cum Musica” i Chórem „Carduelis”.

Stanisław Maryjewski, organy

Urodził się w Lublinie. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną IIo w klasie organów dr Jadwigi Kowalskiej oraz Instytut Muzykologii na Wydziale Teologii KUL w klasie organów specjalnych prof. Jarosława Wróblewskiego. Kształcił się również na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie organów tego samego pedagoga na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest pierwszym organistą Archikatedry Lubelskiej, członkiem Komisji ds. Muzyki Kościelnej oraz wykładowcą Studium Organistowskiego w Lublinie. Stanisław Maryjewski ma w swoim repertuarze utwory od muzyki dawnej po współczesność. Ze szczególnym upodobaniem wykonuje literaturę francuską i polską przełomu XIX i XX w. oraz improwizacje. Uczestniczył w kilku kursach mistrzowskich. W 2006 r. zdobył IV miejsce w konkursie kompozytorskim organizowanym przez Koło Naukowe Studentów IM KUL oraz wyróżnienie na Studenckim Międzynarodowym Konkursie Organowym w Ružomberoku (Słowacja, 2009). Nagrał dwadzieścia cztery płyty z muzyką organową. Jest także autorem muzyki do wielu pieśni i nabożeństw. Koncertował w ośrodkach muzycznych w kraju i za granicą. Jako akompaniator współpracuje na stałe z solistami i zespołami.

Anna Barska, sopran

Dyplom w zakresie śpiewu solowego uzyskała z wynikiem bardzo dobrym na
Wydziale Wokalno – Aktorskim Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego
w Katowicach, w klasie prof. H. Skubis – Kalemby.
Jej wykształcenie uzupełnia dyplom Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. T. Szeligowskiego w klasie fortepianu i tytuł magistra
muzykologii (klasa dyrygentury chóralnej) w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II.
Swoje umiejętności wokalne doskonaliła ponadto na Kursie Wokalnym w Krynicy i mistrzowskich kursach prof. R. Karczykowskiego, prof. A. Słowakiewicz – Wolańskiej i Opera Masterclass z Accademia d’Arte Lirica di Ossimo prowadzonego przez Maestro Vincenzo de Vivo i Maestrę Alla Simoni.
Już podczas studiów wzięła udział w licznych koncertach kameralnych i spektaklach operowych – do szczególnych osiągnięć zaliczyć należy wykonanie partii Almireny w Rinaldo G.F. Haendla w ramach V Festiwalu im. G.G.Gorczyckiego.
Dziś Anna Barska jest jedną z najaktywniejszych zawodowo śpiewaczek Lubelszczyzny. Od 2015 roku w Teatrze Muzycznym w Lublinie wciela się przede wszystkim w pierwszoplanowe role sopranowe w dziełach takich jak Kraina uśmiechu F. Lehara (Liza), Phantom z muzyką M. Yestona (Christine Daee), czy Bal w Savoy’u P. Abrahama (Madeleine). Ponadto, w swoim scenicznym dorobku posiada partie głównie operowe, jak i musicalowe, z których najważniejsze to: Saffi i Arsena (Baron cygański J. Straussa), Hanna (Straszny dwór S. Moniuszki), I Dama (Czarodziejski flet W.A. Mozarta), Pilar (Zarzuela Gigantes y cabezudos E. Caballero), czy Światło (musical Fidelitas z muzyką M. Jurkiewicza – prapremierowe przygotowanie partii). Ponadto
usłyszeć można ją w wielu koncertach obejmujących szeroki zakres repertuarowy organizowanych przez tę instytucję.
Dysponując lirycznym sopranem o bogatych właściwościach interpretacyjnych i wielokierunkowym wykształceniem posiada w swoim repertuarze muzykę należącą do różnych epok i stylów – od baroku po dzieła współczesnych kompozytorów. W jej dorobku znajdują się więc zarówno kompozycje operowe, operetkowe, musicalowe, kantatowo – oratoryjne i liryka wokalna, którą darzy szczególnym zainteresowaniem. . Szczególnie ważnym osiągnięciem jest w tej materii prapremierowe nagranie pieśni J. Gablenza (1888-1937) z op. 10, 18 i 28 dla wydawnictwa Acte Préalable.
Stale współpracuje ponadto ze Stowarzyszeniem Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski i z Centrum Inicjatyw Artystycznych w Lublinie. Dzięki temu do jej działalności należy szereg projektów zmierzających do popularyzowania muzyki klasycznej, w szczególności tej o polskim rodowodzie. Wymienić warto udział w koncertach kameralnych organizowanych w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki, prawykonanie formy teatralnej Liryczne Wspomnienie o Julii Hartwig w ramach obchodów 700-lecia Miasta Lublin, I Festiwal im. W. F. Lesslów w Puławach, Letni Festiwal Muzyczny w Kutnie i inne, pomniejsze.
Poza działalnością artystyczną, ważną część jej dorobku stanowi prowadzenie zajęć i warsztatów edukacyjnych związanych z indywidualnym i zbiorowym kształceniem emisji głosu. Prowadzi zajęcia wokalne w Akademii Wokalno – Teatralnej J. Turowicza w Lublinie i pracuje z chłopcami z chóru Pueri Cantores Lublinenses.
Za swoją działalność artystyczną została w 2017r. Uhonorowana Medalem Pamiątkowym Marszałka Województwa Lubelskiego.
Nagrała również dwie płyty z muzyką sakralną: Święci prowadzą nas do Pana Boga i uczą miłości do kościoła w jedności działania, która powstała na specjalne zamówienie Sióstr Pasterzanek i solowy album Pulchra est quod est…

Ewa Biegas, sopran

Jest absolwentką Katowickiej Akademii Muzycznej w klasie    prof. J. Ballarina oraz wiedeńskiego Universitat  fur Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. H. Łazarskiej , laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych konkurów wokalnych oraz stypendystką Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Wśród nagrań artystki znajdują się m.in.” Monbar” I. F. Dobrzyńskiego -partia Donny Marii (Polskie Radio -dyr. Ł. Borowicz), „Legenda Bałtyku”  F. Nowowiejskiego – partia Bogny (Polskie Radio- dyr. Ł. Borowicz), “Canzoni d’amore” E. Bogusławskiego (Radio Katowice – dyr. M. Kaniowska), „Loteria na mężów” K. Szymanowskiego – partia Sary (Polskie Radio – dyr. M. Klauza), ”Chantefleurs et chantefables” oraz  „20 kolęd” W. Lutosławskiego , a także pieśni  G. Fitelberga op21, 22  (Acte Prealable), Te Deum A. Dvoraka (Pamplona Symfoni Orchestra – dyr. A. Wit) (Naxos).   W 1999  roku zadebiutowała partią Lady Billows na deskach   wiedeńskiej Studiobuhne w operze „Albert Herring ” B. Brittena. Od 2004 współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała Halkę w „Halce”, Rozalindę w „Zemście nietoperza”, Małgorzatę w „Fauście”, Mimi w „Cyganerii”, Lizę w „Damie Pikowej”, Cio- Cio San w „Butterfly” , Tatianę w „Eugeniuszu Onieginie”, Ariadnę w „Ariadnie na Naxos”, Fata Morganę w „Miłości  do trzech pomarańczy”. Podczas  wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby  Opery Krakowskiej wykonała partię Joanny w „Diabłach z Loudun” K. Pendereckiego. Występowała także na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Bałtyckiej, Śląskiej , Łódzkiej i Bydgoskiej. W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze Brittena „Owen Wingrave”. Występowała podczas światowej premiery „Missa pro pace” W. Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Yorku oraz Musikvereins Goldnen Saal w Wiedniu biorąc udział Gali Operowej z okazji  wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykonała także „III Symfonię pieśni żałosnych” H. M. Góreckiego podczas Schlezwig- Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonię  K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio we Florencji. W sezonie artystycznym 2011/2012 zadebiutowała na  deskach Opery w Montrealu  partią Księżnej w operze A. Dvoraka „Rusałka” pod batutą J. Keenan   oraz  Teatro Colon partią Hagith w operze „Hagith” K. Szymanowskiego pod dyrekcją B. Bronnimanna  w reżyserii M. Znanieckiego. W Buenos Aires wzięła także udział w projekcie muzycznym „Des Conocidos” w reżyserii M. Znanieckiego wykonując    „Hymny” K.  Szymanowskiego oraz cykl „Niebo w ogniu”  P. Perkowskiego natomiast w ramach projektu „Jutropera” uczestniczyła w realizacji  „W poszukiwaniu Leara:Verdi” wykonując partię Kordelii. W 2015 debiutowała partią Tosci w operze „Tosca” G. Pucciniego w Operze Opavskiej otrzymując  nominację do Nagrody Muzycznej za  najlepszą partię pierwszoplanową roku. W 2017roku zadebiutowała partią Leonory w operze „Moc przeznaczenia”  G. Verdiego, a w 2018 partią Silvy Varescu w operetce „Księżniczka Czardasza” E. Kalmana na deskach Opery Śląskiej. W tym samym roku wzięła udział w prapremierze opery A. Nowaka „Ahat Ili” wcielając się w partię  „Ereszkigal” . W 2017 roku odbyła tourné po Niemczech wykonując Pasję Łukaszową K. Pendereckiego pod dyrekcją A. Wita. W roku 2019 kreowała partię Tytanii w operze H. Purcela „The Fary Queen” na Festiwalu Muzycznym w Wunzhen w Chinach. Obok repertuaru operowego i oratoryjnego wykonuje także cykle pieśni . Od 2005 wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola  Szymanowskiego w Katowicach obecnie na stanowisku adiunkta dr hab. , od 2019r pełni funkcję dziekana wydziału Wokalno-Aktorskiego.

Aleksandra Bubicz-Mojsa, sopran

Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie śpiewu ad. Bożeny Porzyńskiej (dyplom z wyróżnieniem). Po studiach kontynuowała naukę u cenionych artystów, takich jak: Ingrid Kremling, Zdzisława Donat, Ileana Cotrubas, Julia Hamari, Roland Hermann, Kałudi Kałudow, Andreas Orłowitz i inni. Brała udział w licznych kursach wokalnych: London Master Classes (1994), Schleswig — Holstein Musik Festival (1997), Rheingau Musik Festival (1998, 1999) i inne. Dysponuje głosem koloraturowym. W latach 1993-2013 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Z zespołem tym wielokrotnie występowała, m.in. w operach W. A. Mozarta: „Czarodziejski flet”, „Dyrektor teatru”, „Uprowadzenie z Seraju”, „Wesele Figara”, a także w produkcjach oper barokowych i współczesnych, m.in.: H. Purcell „Dydona i Eneasz”, Z. Rudziński „Antygona”. Wzięła udział w cyklu koncertów organizowanych przez WOK, m.in. „Mielczewski znany i nieznany” (1998-2000, Zamek Królewski w Warszawie, rejestracja na płytach CD). W latach 1998-2010 wielokrotnie uczestniczyła w zagranicznych tournćes Warszawskiej Opery Kameralnej (Niemcy, Francja, Szwajcaria, Hiszpania, Holandia, Liban, Japonia). W kwietniu 2018 współpracowała z WOK kreując partię Konstancji w „Uprowadzeniu z Seraju” . W latach 2003-2006 współpracowała z Operą Narodową w Rydze na Łotwie, gdzie wykonywała partię Królowej Nocy. W latach 2006-2010 współpracowała z Teatrem Wielkim — Operą Narodową w Warszawie w produkcji: W. A. Mozart „W krainie
Czarodziej skiego fletu” — partia Królowej Nocy. Brała także udział w tournćes zagranicznych Teatru Muzycznego w Łodzi (Niemcy 2005, 2006), Opery Śląskiej w Bytomiu (Niemcy 2007). Przez wiele lat współpracowała także: z Filharmonią Lubelską, Operą Dolnośląską we Wrocławiu, Operą Krakowską, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu, Chórem Akademickim Uniwersytetu Warszawskiego, Orkiestrą Trybunału Koronnego i innymi. Współpracowała z takimi dyrygentami jak: Mieczysław Nowakowski, Tadeusz Wicherek, Ruben Silva, Tadeusz Karolak, Łukasz Borowicz, Przemysław Stanisławski, Dariusz Mikulski, Andrzej Knap, Kai Bumann, Tomasz Bugaj i inni. W 2003 r. wykonała recital wokalny z Trio Włodzimierza Nahornego w ramach Jazz Smart Music Festiwal (Zamość, Warszawa). Posiada w swym dorobku nagrania telewizyjne: dla TV Polonia (1998) oraz dla TVP 3 (2003). Obecnie w dalszym ciągu prowadzi działalność koncertową w kraju i zagranicą (koncerty muzyki kameralnej, recitale np. Londyn – 2015 Schubert Festival w British Schubert Society, Lwów — 2016, 2017, 2018 – Muzeum Salomei Kruszelnickiej, Teatr Zankoweckiej, College im. Lutkiewicza, 2015, 2016, 2017, 2018 koncerty w Lublinie, Warszawie, Łodzi itp.). W marcu 2019 wystąpiła w roli Hanny w premierowym spektaklu „NIE TAKI STRASZNY DWÓR — opera w pigułce”. Jest to wersja skrócona „Strasznego dworu” St. Moniuszki. Spektakl odbył się w Teatrze Muzycznym w Lublinie. W latach 1997-2011 była pracownikiem naukowo-dydaktycznym Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie, a w latach 2009-2011 kierownikiem Zakładu Kształcenia Wokalnego Instytutu Muzyki WA UMCS. Od października 2011 prowadzi klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Lodzi.

Iwona Sawulska, sopran

Urodziła się w Lublinie i tam ukończyła liceum, zdając również maturę muzyczną po klasie fortepianu Państwowej Szkoły Muzycznej I i II Stopnia w Lublinie. Wykształcenie muzyczne oraz doktorat wraz z habilitacją LetniFestiwal.pl, Letni Festiwal Muzyczny Kutno 2010 iwona_sawulska.jpguzyskała na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi. Wykształcenie rozwijała na Studiach Podyplomowych na Wydziale Nauk Społecznych w zakresie Zarządzania Kapitałem Ludzkim.

Jako artystka debiutowała w Filharmonii Rzeszowskiej u boku A. Hiolskiego. Współpracowała z Teatrem Muzycznym ROMA w Warszawie, Filharmonią Narodową w Warszawie, Operą Bałtycką w Gdańsku, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Teatrem im. W. Horzycy w Toruniu. Występowała w filharmoniach: Lubelskiej, Rzeszowskiej, Łódzkiej, Zielonogórskiej, Warmińsko-Mazurskiej, Katowickiej, i innych.

Prowadzi działalność estradową: bierze udział w prestiżowych koncertach i festiwalach – m.in. w Wiedniu zaprezentowała recital pieśni słowiańskich, wystąpiła na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Festiwalu im. I. J. Paderewskiego w Warszawie, Festiwalu Tempus Paschale w Lublinie, Międzynarodowym Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy, Międzynarodowym Festiwalu S. Moniuszki w Kudowie-Zdroju i wielu innych. Współpracuje z takimi kompozytorami, jak: Andrzej Nikodemowicz, Paweł Łukaszewski, Mariusz Dubaj, Stanisław Moryto, Edward Pałłasz, Miłosz Aleksandrowicz, którzy powierzają jej partie solowe w prawykonaniach ich dzieł.

Dokonała nagrań dla Telewizji Polskiej, TV Polonia i Polskiego Radia oraz nagrała dwie CD: Love and Passion – z muzyką M. de Falli, M. Ponce, J. Siqueira, E. Pałłasza, /z J. Münch/ dla Acte Prealable, Freude und Trauer der Liebe – z pieśniami R. Schumanna, /z P. Łykowskim i J. Münch/, dla KOCH International Poland.

Jej działalność pedagogiczna i animatorska obejmuje sferę badań naukowo – dydaktycznych (zagadnienia z historii teatru muzycznego, akustyki muzycznej, interpretacji dzieła muzycznego, międzykulturowego ujęcia muzyki i sztuki w ogóle, funkcji muzyki w życiu publicznym, fizjologii i higieny głosu, zastosowania prawidłowych technik dykcyjnych, oddechowych i ekspresyjnych w świadomej interpretacji tekstu a także muzykoterapii. Jest Koordynatorem ds. organizacji inicjatyw kulturalnych Lubelskiego Centrum Aktywności Obywatelskiej Urzędu Miasta w Lublinie. Od 1993r. związana jest z Instytutem Muzykologii KUL w Katedrze Dydaktyki Muzycznej. Współpracuje z Wojewódzkim Ośrodkiem Kultury w Lublinie (warsztaty i konsultacje artystyczne), pracowała jako nauczyciel pianistyki i wokalistyki w lubelskich szkołach muzycznych. Udziela się jako juror konkursów muzycznych.

W roku 2015 otrzymała Medal Prezydenta Miasta Lublin „Za wybitną działalność artystyczną oraz zaangażowanie na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury muzycznej”. Dwukrotnie otrzymała Nagrodę Rektora KUL: w 2002 r.: za przygotowanie do akredytacji Instytutu Muzykologii oraz w 2008 za działalność pedagogiczną. Kilkakrotnie studenci przyznali jej tytuł „Pedagog Roku”. Współpracuje z PZERiI (Polskim Związkiem Emerytów, Rencistów i Inwalidów) m in. w Jesiennym Przeglądzie Twórczości artystycznej Seniorów. Przygotowuje projekty artystyczno-naukowe (m.in. Lubelski Festiwal Nauki, Kulturalia) oraz cykle koncertów popularyzujących muzykę i młodych artystów: Młodzi pasjonaci sztuki Pasja życia-sztuki piękne, Harmonia dźwięków, Idąc za dźwiękiem polskiego krajobrazu, Vita brevis, ars longa.

Spore grono jej wychowanków kontynuuje kształcenie w akademiach muzycznych, znajduje zatrudnienie w instytucjach kulturalnych i oświatowych. Należy do Forum Kobiet Lublina przy Prezydencie Miasta Lublin. Jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

Ewa Tracz, sopran

Absolwentka Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie oraz studiów doktoranckich Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. AM dr hab. Ewy Biegas. Uczestniczyła w Programie Kształcenia Młodych Talentów- ‚Akademia Operowa’ przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie.
Laureatka I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina Iuventus Canti (Słowacja, 2011), II Nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Andrzeja Hiolskiego w KudowieZdroju (2012), I Nagrody w III Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków, Częstochowa (2013), I Nagrody w kategorii głosów żeńskich w XV Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2013) II Nagrody w 9 Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im Klaudii Taev (Estonia, 2015) II Nagrody w V Konkursie Wokalnym im .I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2015) II Nagrody w 9 Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. St. Moniuszki (2016), I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2018).
Debiutowała tytułową rolą w operze ‚Suor Angelica’ G. Pucciniego (2011), partią Donny Anny w operze ‚Don Giovanni’ W. A. Mozarta (2013) w Operze Śląskiej. Na deskach Opery Wrocławskiej debiutowała rolą Giovanny D’arco w operze ‚Giovanna D’arco’ G. Verdiego (2014) Hrabiny w operze ‚Wesele Figara’ (2014), Pierwszej Damy w operze ‚Czarodziejski flet’ (2015), Fiordiligi w operze ‚Cosi fan tutte’ W. A. Mozarta (2015). Kreowała partię Marianny w operze ‚Kawaler srebrnej róży’ R. Straussa (2014) oraz Ksenii w operze ‚Borys Godunow’ M. Musorgskiego (2015). Na deskach mediolaoskiej La Scali debiutowała partią Konstancji w operze ‚Uprowadzenie z Seraju’ w wersji dla dzieci w języku włoski W. A. Mozarta (2016), partią sopranową Wróżki w balecie ‚Sen nocy letniej’ Felixa Mendelssohn-Bartholdy (2017) partią matki Gertrudy w operze ‚Jaś i Małgosia’ E. Humperdinck (2017)oraz partię Anny w oprze ,Nabucco’ G.Verdiego (2017) Na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie debiutowała partią Micaeli w operze ‘Carmen’(2018) oraz Ulany w operze ‘Manru’ J.I. Paderewskiego (2018). Donny Anny w operze ‘Don Giovanni’ W.A. Mozarta w Polskiej Operze Królewskie (2019). Dzięki współpracy z Warszawską Operą Kameralną podczas tournée w Japonii zaśpiewała po raz kolejny rolę Hrabiny w operze ”Wesele Figara” w Bunka Kaikan w Tokio (2019)
Podczas koncertu inauguracyjnego otwarcia nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, wykonała ‚Tryptyk Śląski’ Witolda Lutosławskiego (2015). Mogliśmy ją także usłyszed podczas Inauguracji sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum w partii sopranu w XIV Symfonii g-moll na sopran, bas, orkiestrę kameralną i perkusję op. 135’ D. Szostakowicz (2017).
Doskonaliła swe umiejętności podczas licznych kursów i warsztatach wokalnych prowadzonych przez wybitnych pedagogów i śpiewaków takich jak : Izabela Kłosińska, Matthias Rexroth, Umberto Finazzi, Eytan Pessen, Niel Schicoff, Anita Garanca, Doris Yarick-Cross, Wiesław Ochman, Helena Łazarska, Luciana D’Intino, George Kunde, Eva Mei, Renato Bruson.
Współpracowała między innymi z takimi dyrygentami jak: Nello Santi, Marc Albrecht, Tadeusz Kozłowski, Michał Klauza, Joseph Swensen, David Coleman, Łukasz Borowicz, Rossen Milanov, Piotr Sułkowski, Keri-Lynn Wilson, Alexander Liebreich, Grzegorz Nowak, Marco Guidarini, Pietro Mianiti, Michele Gamba, Wincenty Hawel, Adam Klocek, Andriy Yurkevych, Mirosław Jacek Błaszczyk, Massimiliano Caldi, Warcisław Kunc, Ewa Michnik, Maciej Tomasiewicz, Tadeusz Zathey, Tomasz Tokarczyk, José Ferreira Lobo.

Mariola Zagojska, sopran

Rodowita lublinianka, absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, w której pod kierunkiem prof. Michaliny Growiec ukończyła studia wokalno-aktorskie z oceną celującą. Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach wokalnych, m.in. u prof. Alison Pearce, gdzie zdobyła specjalne wyróżnienie.
Jest laureatką V-go Konkursu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej (II miejsce) oraz nagrody specjalnej za wykonanie pieśni K. Szymanowskiego. Debiutowała partią Cześnikowej w Strasznym Dworze S. Moniuszki w Operze Śląskiej w Bytomiu w maju 2002r. a kolejne jej role to : Saffi w Baronie cygańskim J.Straussa , Micaela w Carmen G. Bizeta, Jadwiga w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Sylva w Księżniczce Czardasza I. Kalmana , Fiordiligi i Hrabina w Amadeuszu P. Shaffera, w Teatrze Muzycznym w Lublinie.
W swoim dorobku posiada nagrania radiowe (Stabat Mater K. Szymanowskiego Program II PR) oraz telewizyjne: (Lutosławski – dyskretny twórca szlagierów oraz Lutosławski i Rogowski – opusy lekkie i poważne TV Polonia i TV3 ). Podczas licznych festiwali muzycznych m.in.: w Pradze i Zakopanem (Atma) prezentuje najczęściej pieśni swego ulubionego kompozytora Karola Szymanowskiego.
Mariola Zagojska w latach 2010 – 2013 pełniła funkcję dyrektora Festiwalu Spotkań Kultur Caper Lublinensis , organizowanego przez Filharmonię im. H. Wieniawskiego w Lublinie, prezentując cykle koncertów : Nałęczowskie Divertimento , Sanus per Artem, Europa – mała ojczyzna Braci Wieniawskich , Czas Mazurka , Vipy – Dzieciom i wiele innych. Jest również inicjatorką i autorką cykli muzycznych poranków i audycji edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, które prowadzi nieprzerwanie od 1997 roku, w placówkach oświatowych i kulturalnych . Podczas tych kameralnych koncertów, jako „Pani Muzyka”, odkrywa przed najmłodszą widownią sekrety instrumentów , zaprasza w muzyczne podróże dookoła świata, rozbudzając potrzeby uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz kształtując gusta i wrażliwość estetyczną widzów. Działalność ta ma również funkcję wyrównywania szans w dostępie do edukacji, uczestnictwa w kulturze i twórczości artystycznej dzieci i młodzieży.
Jako matka piątki dzieci, zwróciła uwagę na potrzebę wzbogacenia oferty artystycznej i kulturalnej Lublina, dostosowanej do potrzeb najmłodszej publiczności . Stąd zrodziły się pomysły wielu autorskich widowisk , koncertów edukacyjnych oraz spektakli muzycznych , m. in.: Polskie tańce narodowe, Piękna nasza Polska cała , Historia tańca, Lublin – moje miasto – miasto trzech kultur, Mój Przyjaciel Fryderyk Chopin, Jaś i Małgosia w nowej odsłonie , Czerwony Kapturek – zupełnie nowa historia ( musical dla dzieci), Kozucha kłamczucha, Pastorałka, Kajtuś czarodziej, Legenda o czarciej łapie, Tuwimowo – czyli bajkowa kraina pana Juliana, O krasnoludkach i sierotce Marysi.
Szczególnym obszarem działalności twórczej Marioli Zagojskiej jest upowszechnianie muzyki i kultury narodowej . Jest pomysłodawczynią i reżyserem kameralnej wersji opery S. Moniuszki „Straszny Dwór”, Spektakl ten pod nazwą „ Nie taki straszny Dwór – opera w pigułce”, ma za zadanie oswoić odbiorców , którzy nigdy nie zetknęli się z operą , z pięknem muzyki Moniuszki i przesłaniem jaj aktualnych treści, a tym samym wzbudzić zainteresowanie operą i kultura narodową. Dzięki stypendium Prezydenta miasta Lublin, zrealizowała na podstawie autorskiego scenariusza i reżyserii, spektakl muzyczny „ Życie sopranem wyśpiewane – wspomnienia Antoniny Miklaszewicz – Campi”. Mariola Zagojska, jest również autorką multimedialnego widowiska patriotycznego dla dzieci i młodzieży „Kto ty jesteś? – Polak mały” , które wielokrotnie realizowane, jako muzyczna lekcja historii , cieszy się wielkim uznaniem wśród najmłodszej Publiczności. Tradycyjnie co roku, z okazji święta Odzyskania Niepodległości, we współpracy z lubelskimi artystami i zespołami folklorystycznymi realizuje koncerty patriotyczne, m. in.: „ Śpiew Wolności”, „ Polska- moja Ojczyzna” . Mariola Zagojska, wraz z Fundacją Eduartte, jest też pomysłodawczynią , kierownikiem artystycznym i realizatorem wydarzeń kulturalnych z cyklu „ Cały Lublin Śpiewa …” : Cały Lublin śpiewa Rotę , w dniu 15 lipca 2018r, Cały Lublin śpiewa Te Deum w dniu 30 czerwca 2019r, w 450 lat od podpisania Unii Lubelskiej oraz Cały Lublin śpiewa Barkę w 100 lecie urodzin św. Jana Pawła II. Mariola Zagojska od 1984 roku nieprzerwanie prowadzi działalność artystyczną i pedagogiczną , jako solistka i nauczyciel dyplomowany, współpracując z Teatrem Muzycznym w Lublinie i Szkoła Muzyczną I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego.
Za swoją działalność otrzymała od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” ( 2014 r)
Złotą Odznakę Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków ( 2016r),
Medal Komisji Edukacji Narodowej ( 2018r) oraz Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis(2019)

fot. M. Sachadyn

Natalia Skipor, mezzosopran

Mezzosopran. Ukończyła studia na Wydziale Wokalno – Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu dr hab. Katarzyny Oleś – Blacha oraz dr hab. Małgorzaty Ratajczak. Jest także absolwentką studiów muzykologicznych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskiem Jana Pawła II.
Swoje umiejętności wokalne doskonaliła podczas wielu kursów mistrzowskich, z których wymienić warto kursy Małgorzaty Walewskiej, Prof. Doris Cross (Dziekana Wydziału Wokalnego i Operowego Yale School of Music), Mariusza Kwietnia, Prof. Ryszarda Karczykowskiego.
Od czasu studiów wielokrotnie występowała wraz z Chórem KUL zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jej debiut solowy odbył się na deskach Opery Krakowskiej partią Niclausse’a z opery Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha w dziele scenicznym Opera bez Ograniczeń. Wzięła udział w licznych koncertach organizowanych przez Akademię Muzyczną w Krakowie oraz wystąpiła w operze Dido and Aeneas H. Purcella w roli Czarownicy. Wykonała również rolę Cześnikowej w operze Straszny dwór St. Moniuszki oraz wielokrotnie wystąpiła w tej roli na scenach lubelskich w wersji skróconej opery Straszny dwór – spektaklu dla młodzieży Nie taki straszny dwór. Od 2009 roku współpracuje z Filharmonią im. H. Wieniawskiego w Lublinie, gdzie wystąpiła w licznych koncertach i festiwalach muzyki oratoryjnej, patriotycznej, słowiańskiej i religijnej.
Na co dzień współpracuje z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie jako solistka wielokrotnie wykreowała role:: Cajtli (Zeitl) w Musicalu Skrzypek na dachu H. Bocka, Trzeciej Damy w operze Czarodziejski flet W. A. Mozarta i główną rolę Demona/Julii w spektaklu Fidelitas, (komp. M. Jurkiewicz, reż. E. Sadowska). Wielokrotnie wystąpiła także w koncertach oraz dziełach scenicznych – The Musical Schow, Miłość ci wszystko wybaczy, Paryż północy i in.
Występuje z recitalami oraz koncertami w Polsce i za granicą. W 2016 roku kilkakrotnie wystąpiła z koncertami w Arabii Saudyjskiej.
Od 2017 roku aktywnie udziela się w Stowarzyszeniu Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski.
Wystąpiła w licznych koncertach na scenach lubelskich: Koncert Djalogu z okazji 450 zawarcia aktu Unii Lubelskiej w Filharmonii Lubelskiej, recital Moniuszko i Kompozytorzy Rosyjscy w Trybunale Koronnym oraz koncert Moniuszko i muzyka hiszpańska, Gala Operowa poświęcona twórczości S. Moniuszki na uroczyste zakończenie 3. edycji cyklu koncertów Fonie Lublina i 200. urodziny Moniuszki na Placu Litewskim, Koncert walentynkowy, Koncert Pieśni romantycznych z cyklu Dźwiękowe Pejzaże da Camera, Gala sylwestrowa na Zamku Lubelskim w Galerii Malarstwa Polskiego, Koncert Romantycznych Arii Operowych z cyklu Fonie Lublina w Trybunale Koronnym, Koncert muzyki kameralnej w Auli kardynała St. Wyszyńskiego w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II i inn. W repertuarze posiada pieśni romantyczne oraz współczesne, arie operowe oraz operetkowe, a takżer utwory musicalowe. Wystąpiła również wielokrotnie w spektaklach Od Moniuszki do Starszych Panów, kreując rolę Kobiety Wrażliwej i wykonując pieśni kompozytorów polskich oraz piosenki z kabaretu Starszych Panów.
Wzięła udział w prawykonaniu Oratorium Civitas Christiana. Stanisław kardynał Wyszyński Prymas Tysiąclecia – Warszawa, Częstochowa 2017. Wystąpiła w roli Barbary w multimedialnym widowisku Paradoksalny rozkład sfery. Opera matematyczna autorstwa i w reżyserii R. Kołakowskiego w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2017, a następnie wzięła udział w nagraniu spektaklu na DVD i serii kolejnych spektakli na terenie kraju.
Wystąpiła w koncercie muzyki operowej w Krynicy-Zdrój w ramach 51 Festiwalu im. J. Kiepury.
Kilkakrotnie wykonała partię altową w Pasji wg św. Jana J.S. Bacha BWV 245 z zespołem instrumentów dawnych Senza batutta pod kierunkiem D. Mielko, a następnie w Niemczech z orkiestrą Filharmonii Jeneńskiej.

Dorota Szostak - Gąska, mezzosopran

Absolwentka (dyplom z wyróżnieniem) Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Magdaleny Krzyńskiej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Ewy Iżykowskiej. Stypendystka Istituto Superiore di Studi Musicali “Achille Peri” w Reggio Emilia we Włoszech, a także Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Debiutowała jako Dydona w operze „Dydona i Eneasz” H. Purcella w Operze Nova w Bydgoszczy. W tym samym teatrze operowym wystąpiła jako Hrabina w operetce „Wiedeńska krew” J. Straussa w ramach II Operowego Forum Młodych przy XVI Bydgoskim Festiwalu Operowym. W ramach III OFM kreowała postać tytułową w operze Suor Angelica G. Pucciniego.

Od 2013 związana jako solistka z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie występuje jako Sylva w „Księżniczce czardasza” I. Kalmana, Mercedes w operze „Carmen” G. Bizeta, Flora w operze „La Traviata” G. Verdiego, II Dama w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta, Jadwiga w operze „Straszny dwór” S. Moniuszki, Orlovsky w „Zemście nietoperza” J. Straussa, Tangolita w „Balu w Savoyu” P. Abrahama, Mi w „Krainie uśmiechu” F. Lehara, Cajtla w musicalu „Skrzypek na dachu” J. Bocka, Madzia w farsie muzycznej „Porwanie Sabinek” F. i P. von Schonthan, Diana w musicalu „Ania z Zielonego Wzgórza” Z. Karneckiego, Gała w bajce muzycznej Calineczka J. Bacy oraz bierze udział w koncertach: Wielki szczęścia łut, Miłość zdrada i kłopoty, Queens of opera, Bajkolandia, Czy można w taką noc…zakochać się?

Od 2016 współpracuje również z Mazowieckim Teatrem Muzycznym im. J. Kiepury w Warszawie.

Występowała w Filharmonii im. H. Wieniawskiego Lublinie, Filharmonii Pomorskiej im. I. J.Paderewskiego Bydgoszczy, w NOSPR w Katowicach, z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, a także w Teatro Valli w Reggio Emilia we Włoszech. Brała udział w Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy Zdroju (2013), V Festiwalu Wokalnym Belcanto 2007 w Nałęczowie, gdzie otrzymała nagrodę specjalną, Festiwalu Spotkań Kultur w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, Festiwalu Face to Face w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. Finalistka i laureatka nagrody specjalnej ufundowanej przez Alicję Węgorzewską podczas V Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej w Krakowie.

Ukończyła Mistrzowskie Kursy Wokalne prowadzone przez Maestrę Helenę Łazarską, Teresę Żylis-Gara, Anitę Garanča, Paula Esswooda, Ewę Iżykowską, Franca D’Ambrosio a także I Profesjonalny Kurs Interpretacji Muzyki Operetkowej i Musicalowej w Krynicy Zdroju. W 2019 prowadziła zajęcia ze śpiewu w ramach kolejnej edycji w/w kursu podczas Festiwalu Muzyki Uzdrowiskowej w Lądku Zdroju,

Zajmuje się również pracą pedagogiczną prowadząc klasę śpiewu solowego w Szkole Muzycznej I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie oraz zajęcia z emisji głosu w Akademii Teatralno-Wokalnej Jerzego Turowicza w Lublinie.

Jakub Gąska, tenor

Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Leszka Skrla oraz Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Iżykowskiej. W roku akademickim 2007/2008 odbył stypendium w Istituto Superiore di Studi Musicali „Achille Peri” w Reggio Emilia we Włoszech, gdzie kształcił się pod kierunkiem Maestro Mauro Trombetty i Rosy Ricciotti. Stypendysta Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

W ramach Studenckich Warsztatów Operowych debiutował na I roku studiów jako St. Brioche w operetce „Wesoła wdówka” F. Lehara w Operze Nova w Bydgoszczy , gdzie również w ramach studiów kreował postaci Monostatosa w operze „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta, Macieja w operze „Straszny dwór” S. Moniuszki oraz Eneasza w operze „Dydona i Eneasz” H. Purcell’a, W Teatrze Muzycznym w Poznaniu występował jako Józef w operetce „Wiedeńska krew” J. Straussa, a w Operze na Zamku w Szczecinie jako Rzemieślnik w operze „The fairy Queen” H. Purcell’a.

Od 2012 jest związany jako solista z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie występuje jako Adam w „Ptaszniku z Tyrolu” K. Zellera, Edwin w „Księżniczce czardasza” I. Kalmana, Eisenstein w „Zemście nietoperza” J. Straussa, Su-Chong i Gustaw von Pottenstein w „Krainie uśmiechu” F. Lehara, Arystyd w „Balu w Savoyu” P. Abrahama, Barinkay i Ottokar w „Baronie cygańskim” J. Straussa, Tamino w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta, Stefan w „Strasznym dworze” S. Moniuszki, Motel w „Skrzypku na dachu” J. Bocka, Emil i Karol „Porwaniu Sabinek” F. i P. von Schonthan, Darek w „WinyLove Story”, Widzący z Lublina w „Fidelitas” M. Jurkiewicza, Ledoux w „Phantomie” M. Yestona, Królewicz w bajce muzycznej „Kopciuszek” J. Bacy, Ochmistrz w bajce |”Calineczka” J. Bacy, Gilbert w musicalu „Ania z Zielonego Wzgórza” Z. Karneckiego,  Sędzia w „Legendzie o czarciej łapie” oraz bierze udział koncertach: The Musical Show, Bajkolandia, Wielki szczęścia łut, Miłość zdrada i kłopoty, Paryż Północy, Broadway in Lublin, Noc w operze, Czy można w taką noc…zakochać się?Od Opola do San Remo. Za swoją pracę odznaczony Medalem Pamiątkowym Województwa Lubelskiego oraz Medalem Prezydenta Miasta Lublin.

Współpracuje również z Mazowieckim Teatrem Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie, gdzie w październiku 2015 wziął udział II Bitwie Tenorów na Róże, zdobywając Różę Dyrektor Teatru – Alicji Węgorzewskiej, cyklu “Operetkowy zawrót głowy” oraz dokonał prawykonania partii tenorowej w “Pieśniach do słów własnych” Klaudii Pasternak na głosy solowe i orkiestrę pod dyrekcją kompozytorki

Wykonywał również partie solowe w Carmina Burana C. Orffa i Requiem d-moll, Mszy C-dur Koronacyjnej KV 317 i Missa Solemnis KV 337 W. A. Mozarta. Dokonał prawykonania partii solowej w Epitafium Tragedii Smoleskiej – 2010 A. Nikodemowicza, a także wystąpił z recitalem zapomnianych pieśni Józefa Wieniawskiego w ramach Festiwalu Spotkań Kultur oraz Festiwalu Braci Wieniawskich w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie. Ponadto występował w Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną im. K. Namysłowskiego w Zamościu oraz w Teatro Valli w Reggio Emilia we Włoszech.

Uczestniczył w Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy Zdroju, V Festiwalu Wokalnym Belcanto 2007 w Nałęczowie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną, Festiwalu Operowo-Operetkowym w Inowrocławiu, Festiwalu Muzyki Uzdrowiskowej w Lądku Zdroju, Festiwalu Spotkań Kultur w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, Operowym Forum Młodych przy XVI i XVII Bydgoskim Festiwalu Operowym w Operze Nova w Bydgoszczy oraz w Festiwalu Duetów Operowych i Operetkowych Face to Face w Teatrze Muzycznym w Poznaniu. Finalista i laureat nagrody specjalnej podczas V Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej w Krakowie ( udział w koncercie podczas Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy Zdroju). W 2017 roku nominowany do Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii “Najlepszy wokalista musicalowy” (wyróżnienie).

Ukończył Mistrzowskie Kursy Wokalne Maestry Heleny Łazarskiej, Anity Garanča, Ewy Iżykowskiej i Matjaza Robavsa, Franca D’Ambrosio a także I Profesjonalny Kurs Interpretacji Muzyki Operetkowej i Musicalowej w Krynicy Zdroju.W 2019 prowadził zajęcia ze śpiewu w ramach kolejnej edycji w/w kursu podczas Festiwalu Muzyki Uzdrowiskowej w Lądku Zdroju,

Zajmuje się również pracą pedagogiczną prowadząc klasę śpiewu solowego w Szkole Muzycznej I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie oraz zajęcia z emisji głosu w Akademii Teatralno-Wokalnej Jerzego Turowicza w Lublinie. W latach 2010-2016 prowadził również klasę śpiewu solowego w Zespole Szkół Muzycznych nr 1 im. K. Szymanowskiego w Rzeszowie. Od 2016 pełni funkcję wiceprezesa w Stowarzyszeniu Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski.

Robert Mojsa, tenor

Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie – klasa śpiewu prof. K. Pustelaka, od wielu lat związany z Warszawską Operą Kameralną. Po studiach dokształcał się na mistrzowskich kursach Petera Tschaplika, Kałudi Kałudowa, Jerzego Artysza, Romana Werlińskiego i innych. Dysponuje głosem lirico-spintowym, co daje mu możliwość sięgania po wszechstronny repertuar (od Mozarta i Donizettiego po Pucciniego, Wagnera i Moniuszkę). Ma na swoim koncie szereg występów w kraju i zagranicą. Współpracował ze znanymi orkiestrami i dyrygentami. W 2001 roku odbył tournée zagraniczne po krajach Beneluksu z Filharmonią Świętokrzyską, śpiewając „Requiem” Mozarta pod batutą Szymona Kawalli. W roku 2002 dał solowy recital pieśni na Festiwalu „Le Sonoritả Riservate” w Sassari (Włochy). Artysta zaśpiewał również premierę „Requiem f-moll” Michała Szulika w niemieckim Überlingen (2005). W 2003 w ramach współpracy z Operą Piastowską, wielokrotnie wykonał partię Abdalla w operze „Nabucco” (Zielona Góra, Opole, Wrocław) pod batutą Marka Tracza. W 2006 r odbył z łódzkim Teatrem Muzycznym tournée koncertowe po Niemczech z operą „Czarodziejski flet” partia (partia Zbrojnego i II Kapłana) pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Knapa. W lipcu 2007 wykonał w Olsztynie „Wielką Mszę h-moll” J. S. Bacha pod batutą Janusza Wilińskiego. W latach 2004 – 2008 w ramach pracy na etacie w WOK wielokrotnie uczestniczył w tournée po Japonii (2004 i 2006), Niemczech, Francji, Hiszpanii, Libanie. W październiku 2015 wystąpił w Londynie z koncertem arii i pieśni na festiwalu Schubertiade w The Schubert Society of Britain, zaś we wrześniu 2016 wykonał prapremierowe utwory współczesnych kompozytorów: Conrada Stevena „Heathrose” oraz Jerzego Mądrawskiego „W malinowym chruśniaku” w ramach V Międzynarodowego Festiwalu Andrzeja Nikodemowicza w Lublinie. W 2019 roku wystąpił wielokrotnie (rola Górala) w spektaklu zrealizowanym przez Warszawską Operę Kameralną pt.: „Halka wileńska” St. Moniuszki (spektakle w kraju i za granicą: Wilno). Spektakl ten został nagrany i wyemitowany w TVP Kultura. W latach 2017 -19 wielokrotnie występował podczas koncertów zagranicznych na Ukrainie (Lwów – Muzeum Salomei Kruszelnickiej, Teatr Zankoweckiej, College Muzyczny im. Ludkiewicza, Akademia Muzyczna, Łuck – Akademia Muzyczna Leczi Ukrainki). Od 2017 roku śpiewak współpracuje z Teatrem Muzycznym w Lublinie (Homonay w „Baronie Cygańskim”, Miecznik w skróconej wersji „Strasznego dworu”, Monostatos w „Czarodziejskim flecie”).

Jacek Szponarski, tenor

Tenor. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej.
Występował jako solista m.in. w Polskiej Operze Królewskiej, Operze Bałtyckiej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Muzycznym Roma, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Współpracował z takimi reżyserami, jak: Jurij Aleksandrow, Jitka Stokalska, Cezary Morawski, Dorota Kolak, Ryszard Cieśla, Ewa Iżykowska, Dariusz Paradowski oraz z dyrygentami, w tym Januszem Przybylskim, Marcinem Sompolińskim, Martą Kluczyńską, Rafałem Janiakiem, Przemysławem Stanisławskim i Piotrem Staniszewskim.
W swojej młodej karierze stworzył wiele ról na scenach studenckich i zawodowych, m.in .: Bastien (Bastien und Bastienne), Hrabia Belfiore (La finta gardiniera), Belmonte (Die Entführung aus dem Serail), Tamino (Die Zauberflöte), Don Ottavio (Don Giovanni), Ferrando (Cosi fan tutte), Parpigniol (La Boheme), Lensky (Eugene Onegin), Alfred Germont (La Traviata), Faust (Faust), Stefan (Straszny dwór).
Na swoim koncie posiada również kilka prawykonań: Missa brevis Florian Schoen i Offertorium Anonim (reż. Przemysław Stanisławski, 2017), Msza B-dur oraz Offertorium „Quoniam in me speravi” Józefa Elsnera (reż. Michał Sławecki 2017), Stabat Mater Ignacy Zalewski (Festiwal Nowe Objawienia 2018), The End of Al Capone Michael Schelle (premiera europejska).
W swoim repertuarze ma również pieśni oraz utwory oratoryjno-kantatowe.

Irena Sołtan - Wąsik, dyrygent

Irena Sołtan-Wąsik – muzykolog, dyrygent Chóru Chłopięcego „Słowiki Lubelskie” Wojewódzkiego Ośrodka Kultury w Lublinie.

Urodziła się w Grodnie na Białorusi. Swoją przygodę z muzyką chóralną rozpoczęła w szkole podstawowej w klasie o profilu muzyczno-chóralnym. W 2004 r. z wyróżnieniem ukończyła College muzyczno-pedagogiczny w Grodnie ze specjalizacją fortepian. Na Białorusi śpiewała w dziecięcych i żeńskich chórach oraz zespołach wokalnych, zdobywając liczne nagrody, m.in. Złoty dyplom na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce w 2003 r. Absolwentka Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego ze specjalizacją dyrygentura chóralna. W latach 2005-2014 chórzystka chóru akademickiego KUL, z którym koncertowała m.in. w Niemczech, w Hiszpanii, we Włoszech, na Węgrzech, w Argentynie i w Meksyku. W listopadzie 2009 rozpoczęła współpracę z Chórem Chłopięcym „Słowiki Lubelskie”, najpierw jako korepetytor, a od września 2011 r. jako dyrygent i kierownik artystyczny. Z Chórem „Słowiki Lubelskie”
nagrała 2 płyty („Kolędy i pastorałki” – 2012 r. oraz „Miserere” – 2015 r.). Pod jej kierownictwem chór wziął udział w kilkunastu festiwalach i konkursach o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej (Niemcy, Litwa, Włochy, Hiszpania), zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia.
W 2013 r. została nagrodzona Dyplomem dla dyrygenta „Wyróżnienie za wybitne osiągnięcia w pracy z dziećmi” podczas III Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Adwentowych i Bożonarodzeniowych w Krakowie. W 2014 r. otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Lublin za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej z podziękowaniem za zaangażowanie na rzecz rozwoju i upowszechnianie muzyki chóralnej, bogatą działalność artystyczną oraz godne reprezentowanie Lublina w kraju i za granicą. W 2018 r. została odznaczona Medalem 700-lecia Miasta Lublin w dowód uznania za wkład i zaangażowanie w rozwój Miasta oraz zasługi na rzecz jego Mieszkańców z podziękowaniem za podejmowanie działań inspirujących przyszłość i kształtujących tożsamość lokalną Lublina.

Chór Chłopięcy Wojewódzkiego Ośrodka Kultury "Słowiki Lubelskie"

Chór Chłopięcy „Słowiki Lubelskie” swoją działalność rozpoczął w 1986 roku z inicjatywy Bronisława Leszka Mikity. Tworzą go śpiewacy amatorzy – uczniowie szkół miasta Lublina. Chór zrzeszony jest w Polskiej i Międzynarodowej Federacji Pueri Cantores oraz w Polskim Związku Chórów i Orkiestr. Opiekę nad chórem sprawuje Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie, a bezpośrednio Stowarzyszenie Wspierania Chóru Chłopięcego „Słowiki Lubelskie”.

Od 2011 r. dyrygentem chóru jest Irena Sołtan-Wąsik – absolwentka Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Chór prowadzi aktywną działalność artystyczną, występując w kościołach i salach koncertowych w Polsce i za granicą (Belgia, Holandia, Francja, Niemcy, Szwajcaria, Szwecja, Ukraina, Węgry, Włochy, Litwa, Hiszpania). W 2012 r. chór nagrał płytę „Kolędy i pastorałki”, a w 2014 r. płytę z utworami pasyjnymi „Miserere”. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień w ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach i festiwalach chóralnych. Zdobył między innymi Srebrny Dyplom
na II i III Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Adwentowych i Bożonarodzeniowych w Krakowie (2011 i 2012 r.), Brązową wstęgę Solcy na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki chóralnej w Ejszyszkach na Litwie (2013 r.), Złoty kamerton na XXXIII Ogólnopolskim Konkursie Chórów A Capella Dzieci i Młodzieży w Bydgoszczy (2013 r.), Dyplom w Złotym Paśmie w Kategorii Chórów Dziecięcych i Młodzieżowych, Nagrodę za zajęcie II miejsca w konkursie oraz Nagrodę specjalną za muzykalność i kulturę brzmienia na II Ogólnopolskim Festiwalu Współczesnej Muzyki Chóralnej Music Everywhere w Gdańsku (2015 r.), Srebrny dyplom na I Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Chóralnej „Cantantes Lublinensis” w Lublinie (2016 r.), a także Złoty dyplom, Nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu współczesnego kompozytora oraz Nagrodę specjalną za dbałość o kulturę śpiewu i wyróżniającą pracę nad emisją młodych głosów na II Międzynarodowym Konkursie chóralnym im. Prof. J. Świdra w Cieszynie (2016 r.), Srebrny dyplom na III Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Karczmiskach (2019 r.) oraz Srebrny dyplom na VI Rzeszowskim Międzynarodowym Festiwalu Kolęd i Pastorałek (2019 r.).

W 2018 roku Chór otrzymał medal 700 lat Lublina, a w lipcu 2019 roku medal 450-lecia Unii Lubelskiej podczas X Ogólnopolskiego Kongresu Polskiej Federacji Pueri Cantores

Teleion Quartet

Zespół tworzą kameraliści – soliści i koncertmistrzowie orkiestry Filharmonii Lubelskiej, orkiestry Senza Batutta i orkiestr kameralnych. Ich drogi artystyczne skrzyżowały się w 2015 roku, kiedy rozpoczęli współpracę w Zespole Muzyki Dawnej Senza Batutta, grając na instrumentach
historycznych. Ich muzyczna pasja i zamiłowanie do kameralistyki sprawiły, że postanowili spróbować sił również jako kwartet smyczkowy. W 2019 roku powstał Kwartet Teleion. Jest
młodym zespołem, ale w jego skład wchodzą muzycy z dużym doświadczeniem artystycznym, dzięki czemu kwartet posiada szeroki repertuar.

Artyści - wykonawcy Koncertu Młodych Wirtuozów

Michalina Kajdzik, skrzypce

Jest uczennicą I klasy II stopnia Szkoły Muzycznej I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie, w klasie pani profesor Ewy Pukos. W czerwcu 2018 roku, podczas I Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego “Jak Wieniawski” w Lublinie otrzymała Nagrodę Specjalną Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (oddział lubelski) w postaci zaproszenia do udziału w koncercie. Na tym samym konkursie, dwukrotnie – w 2018 i 2019 roku zdobyła II nagrodę oraz Nagrodę Dyrektora Naczelnego Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie dla najlepszego uczestnika z województwa lubelskiego w młodszej grupie wiekowej. W I Ogólnopolskim Konkursie Miniatur (15 maja 2019, Zamość) otrzymała tytuł laureata III nagrody. Dwukrotnie uzyskała II nagrodę podczas Regionalnego Przeglądu Uczniów Klas Skrzypiec, Altówki, Wiolonczeli i Kontrabasu Szkół Muzycznych I i II stopnia w Zamościu. Jest również Laureatką (czterokrotną) Regionalnego Konkursu Skrzypcowego “Skrzypcowe spotkania” w Lublinie. W październiku 2018 roku reprezentowała swoją szkołę muzyczną i Miasto Lublin biorąc udział w koncercie z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki w Łucku na Ukrainie (mieście partnerskim Lublina).

Jadwiga Czarnecka, fortepian

Gdy miała niespełna sześć lat, zaczęła uczęszczać do Publicznej Szkoły Muzycznej I stopnia im. ks. prof. Józefa Tischnera w Domosławicach. Uczyła się gry na skrzypcach, naukę zakończył dyplomem z wyróżnieniem w 2019 roku.

We wrześniu 2016 roku, gdy miała dziesięć lat rozpoczęła przygodę z fortepianem. Bardzo spodobał jej się dźwięk i technika gry na instrumencie, a także jego niesamowite możliwości. Zdała więc kolejny raz do szkoły muzycznej na fortepian jako instrument główny. Jej nauczyciel, Pan Marcin Szlachta, bardzo ją wspierał, zachęcał do pracy i zarażał optymizmem. Grała na wielu koncertach, brała udział w warsztatach pianistycznych i jeździła na konkursy, gdzie zdobywała szereg nagród I wyróznień, m in.: I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie „Skawińskie Konkursy Muzyczne: Moja muzyka jest we mnie” (2018), II Nagroda w XIX edycji Międzynarodowego Konkursu „Moje inspiracje muzyczne” w Nałęczowie (2018),
III miejsce w V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Moniki Sikorskiej – Wojtachy w Wieliczce (2019), Wyróżnienie w 51 Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Virtuosi per musica di piano forte” w Usti nad Labem (Czechy, 2018), II Nagroda w II Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem” w Krakowie (2019), I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Wiedniu (2019), I miejsce w XXIII Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Tuchowie (2020), III miejsce na IX Festiwalu Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej  „Srebrna Szybka” w Krakowie (2020), III miejsce w X Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Broumovska Klavesa” w Broumov w Czechach (2020).

Po trzech latach nauki ukończyła z wyróżnieniem klasę fortepianu w Szkole Muzycznej I stopnia w Domosławicach. Marzyła o tym, by pójść do POSM im. Fryderyka Chopina w Krakowie do klasy fortepianu. Zdałam egzamin do II klasy i od września jest uczennicą Pani Mileny Kędry w tej szkole.
Poza grą na fortepianie kontynuuje grę na skrzypcach. Lubi bardzo tradycyjną muzykę irlandzką, a także polską muzykę ludową. W miarę możliwości gra w różnych zespołach i duetach. Jej pasją jest również teatr, dlatego od lat należy do grupy teatralnej „Bochenek”w Bochni.

Faustyna Wilczek, skrzypce

Urodzona 6 grudnia 2006 roku, uczennica Pani Prof. Natalii Kozub w klasie skrzypiec Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia w Lublinie. Brała udział w licznych koncertach organizowanych przez Panią Prof. Kozub. Już od pierwszej klasy, rokrocznie zostawała laureatem Regionalnego Konkursu „Skrzypcowe spotkania” w Lublinie, została też uhonorowana nagrodą specjalną, bezpłatnym udziałem w letnim kursie muzycznym w Żychlinie organizowanym przez impresariat muzyczny Jana Romanowskiego. Faustyna została również laureatem II nagrody w XX i XXI Regionalnym Przeglądzie Uczniów klas Skrzypiec w Zamościu. Brała również udział w VII Międzynarodowym Konkursie im. Janiny Garści w Stalowej Woli, jak i w XVI Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym „Janko Muzykant” w Sochaczewie k/Warszawy gdzie otrzymała wyróżnienie w kategorii A. W lutym 2019r. Faustyna Wilczek otrzymała wyróżnienie uczestnicząc w Regionalnych Przesłuchaniach Centrum Edukacji Artystycznej uczniów Szkół Muzycznych I st. w Szczebrzeszynie.
Faustynka uwielbia dzielić się pięknem muzyki, wciągnięta w wymagającą ale jakże pasjonującą naukę Pani Prof. Natalii Kozub.

Autorzy słowa o muzyce

fot. Mieczysław Sachadyn

Kinga Krzymowska-Szacoń, autor słowa o muzyce

doktor nauk humanistycznych, absolwentka Instytutu Muzykologii KUL oraz Instytutu Matematyki i Informatyki KUL, od 2014 r. adiunkt w Katedrze Polifonii Religijnej ( Instytut Nauk o Sztuce) Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, sekretarz redakcji “Roczników Humanistycznych” (z. 13: “Muzykologia”), członek Komitetu Redakcyjnego leksykonu Polish Music. Polish Composers 1918-2010. Autorka monografii, artykułów i haseł encyklopedycznych dotyczących twórczości kompozytorów polskich. Uczestniczyła w międzynarodowych konferencjach naukowych (m.in. w Durham i Salonikach). Współpracowała z Filharmonią im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie oraz Dzielnicowym Domem Kultury “Bronowice”. Jako członek Lubelskiego Oddziału Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków bierze udział w projektach poświęconych muzyce polskiej, przygotowując towarzyszące koncertom prelekcje.

fot. Marcin Liber

Andrzej Gładysz, autor słowa o muzyce

Pochodzi z Tuchowa (woj. małopolskie). Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Tarnowie (2005). Historyk, muzykolog. W 2015 r. obronił doktorat z nauk humanistycznych na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, pracuje jako adiunkt w Katedrze Instrumentologii Instytutu Nauk o Sztuce oraz Pracowni Wojskowo-Historycznej Instytutu Historii KUL. Prowadzi bogatą działalność naukową i artystyczną (wokalną oraz konferansjerską).
Jako muzykolog podejmuje zagadnienia z zakresu historii muzyki oraz instrumentologii (szczególne hobby stanowi rola instrumentów w dawnym wojsku polskim). Uczestniczy w krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych i publikuje efekty swoich badań. Jest autorem ponad 100 artykułów naukowych i haseł encyklopedycznych, m.in. w serii „Studia Organologica”, „Rocznikach Teologicznych”, „Studia Liturgica”, „Encyklopedii Katolickiej” oraz „Encyklopedii 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II”, redaktorem 6 publikacji, członkiem redakcji „Przeglądu Historyczno-Wojskowego”.
Dużą wagę przywiązuje do popularyzacji wiedzy o muzyce, którą realizuje przede wszystkim przez działalność konferansjerską. Swoim słowem poprzedzał koncerty w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, wydarzenia artystyczne z udziałem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków Oddziału Lubelskiego oraz Chóru Akademickiego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II podczas krajowych i zagranicznych tournée zespołu. Autor scenariuszy i koncepcji koncertów, eventów i audycji muzycznej, stale współpracujący z organizowaną w Filharmonii Lubelskiej „Akademią Muzyki i Plastyki”.
Obdarzony oryginalnym ciepłym głosem o dużej skali (tenorowej i barytonowej), z powodzeniem odnajduje się zarówno w repertuarze poważnym, jak i rozrywkowym.
Od początku studiów związany z Chórem Akademickim KUL, z którym występuje jako solista na koncertach zespołu w Polsce i za granicą (większość krajów Europy oraz Argentyna, Korea Płd., Meksyk). Uczestniczył w nagraniu kilku płyt CD zespołu, m.in. wykonując partie solowe.
W latach 2010-2018 związany z Teatrem Muzycznym w Lublinie, początkowo jako artysta chóru, z czasem również jako solista. Od 2017 roku współpracuje również z warszawskimi impresariatami: Sceną Gwiazd i MS Promotion. W latach 2013-2019 solista Chóru Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie. Jako solista koncertował również z Krzesimirem Dębskim, dokonując ukraińskiego prawykonania „Oratorium Wołyńskiego” w 2018 r. w Archikatedrze Lwowskiej. Występował także u boku Krzysztofa Cugowskiego. Posiada w swoim repertuarze bogaty wybór muzyki patriotycznej i ludowej oraz przebojów 20-lecia międzywojennego i lat 60-80 XX w.
Animator kultury, aktywnie angażujący się w życie artystyczne Lublina w zakresie historii i kultury muzycznej. Prezes Stowarzyszenia Rekosntrukcji Historycznej „Wrzesień 39”, wiceprezes „Stowarzyszenia na rzecz kultury polskiej „Poloniana””.

Karol Furtak, autor słowa o muzyce

Absolwent studiów muzykologicznych w specjalizacji teoria muzyki i krytyka muzyczna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, tytuł pracy dyplomowej: Symfonie Jana Krenza w kontekście przemian stylistycznych polskiej muzyki symfonicznej). Sekretarz Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski, manager.

Aktywnie działa jako dziennikarz i krytyk muzyczny. Związany był z Magazynem MEAKultura,

w ktorym pełnił funkcję redaktora prowadzącego dział felietony. Ponadto artykuły jego autorstwa publikowane są w prasie regionalnej (Kurier Lubelski, Panorama Lubelska) i ogólnopolskiej (m.in. Ruch Muzyczny, Twoja Muza i Muzyka 21), a obejmują szeroki zakres tematyczny od recenzji i felietonów po artykuły naukowe i popularno-naukowe często promujące mało znanych w Polsce kompozytorów takich jak B. Maritnů, J. Janulytė czy H. Melcer – Szczawiński. Jego prace znalazły się w publikacjach Twórczość kompozytorów słowiańskich I poł. XX w. (red. K Krzymowska-Szacoń, Lublin 2017), 100 lat muzycznej emigracji – leksykon polskich kompozytorów emigracyjnych 1918-2018 (wg koncepcji M. Wieczorek, Warszawa 2018) czy Proffesional challenges of vocal pedagog in the 21st century (red. P. Łykowski i M. Kolasa- Hladikova, Wrocław 2019).

Furtak jest również organizatorem wydarzeń muzycznych. Na co dzień współpracuje w tej materii ze SPAM Oddział Lubelski, w którym współtworzył programy koncertów Dźwiękowe pejzaże da camera, czy cyklu Fonie Lublina realizowanych we wspołpracy z Urzędem Miasta Lublin. Ponadto był współautorem kilku projektów organizowanych w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki (m.in. Muzyka źródłem inspiracji) i projektu Od Moniuszki do Starszych Panów (Kultura Dostępna 2018). W trakcie studiów brał udział jako prelegent i organizator w sesjach naukowych. Poza Lublinem, pojawia się także jako autor słowa o muzyce i prelegent, współpracując m.in. z Sinfonia Varsovia (cykl Letnie koncerty na Grochowskiej 2017), Międzynarodowym Festiwalem im. G. G. Gorczyckiego (2018) i Letnim Festiwalem Muzycznym w Kutnie (2017). Znalazł się także w komitecie organizacyjnym Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”.

Zawodowo interesuje się zagadnieniami związanymi z historią, estetyką i technikami kompozytorskimi muzyki XIX i XX wieku (gł. I połowy) oraz krytyką muzyczną i jej rolą w procesach kształtowania kultury, również współczesnej.

EnglishPolish