Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków Oddział Lubelski

Fonie Lublina 2020

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

Koncert X – 21 listopada, godz. 18:00 / Trybunał Koronny w Lublinie / Koncert młodych wirtuozów

Jadwiga Czarnecka – klasa fortepianu Mileny Kędry (POSM im. F. Chopina w Krakowie)


Michalina Kajdzik – klasa skrzypiec Ewy Pukos (SM im. T. Szeligowskiego w Lublinie)
Tomasz Krawczyk – fortepian


Faustyna Wilczek – klasa skrzypiec Natalii Kozub (OSM im. K. Lipińskiego w Lublinie)


słowo o muzyce – Andrzej Gładysz

UWAGA:
Koncert bez udziału publiczności / w trybie wyłącznie on-line;
Zmiany programowe zostały podyktowane okolicznościami związanymi z epidemią SARS- covid-19

TRANSMISJA KONCERTU ON-LINE

Program:
1. Ludwig van Beethoven (1770-1827) Romans F-dur
2. Ludwig van Beethoven  Sonata B-dur op. 22 cz. 1
3. Charles Dancla (1817-1907) Kaprys g-moll op.73 nr 11
4. Fryderyk Chopin (1810-1849) Mazurek cis-moll op. 6 nr 2
5. Sergiusz Rachmaninow (1873-1943) Etiuda g-moll op. 33 nr 8
6. Henryk Wieniawski (1835-1880) Legenda
7. Bolesław Woytowicz (1899-1980) Capriccio
8. Jenő Takács (1902-2005) Toccata

“Młodości, dodaj mi skrzydła”…
(A. Mickiewicz, Oda do młodości)

Stało się tradycją, że listopadowy koncert w cyklu “Fonie Lublina” dedykowany jest promocji młodych talentów. I choć pandemia koronawirusa ogranicza życie instytucji kultury, to życie koncertowe, jakkolwiek w formie zdalnych transmisji, toczy się nadal.

Już starogrecki filozof, Filoksenos, dostrzegał, że “wykształceniu najlepiej pomaga czas”. Również i dzisiaj, w ogólnej edukacji, często zwaraca się uwagę na to, by naukę rozpoczynać jak najwcześniej, zwykle w formie zabawy, stopniowo wprowadzając do codzienności dziecka nowe zadania, stawiając mu kolejne wyzwania. Wczesna edukacja wydaje się być szczególnie istotna w rozwoju artystycznych predyspozycji, zwłaszcza w kontekście muzyki, której uprawianie wymaga nie tylko technicznej biegłości, ale także rozwoju muzykalności, drzemiącej w każdym człowieku.

Kompozytorzy utworów, wykonywanych podczas wieczornego koncertu w lubelskim Trybunale Koronnym, swoją edukację i kariery również rozpoczynali w młodym wieku, bardzo często pod okiem najbliższych.

Rodzimym melomanom doskonale znane są dziecięce i młodzieńcze występy Fryderyka Chopina, dojrzewającego muzycznie pod okiem Wojciecha Żywnego i Józefa Elsnera. Wśród młodych talentów wymianiani są również, wywodzący sięz Lublina, bracia Henryk i Józef Wieniawscy, których kariery wybuchły już w dzieciństwie. Henryk jako ośmiolatek wyjechał do Paryża, gdzie następnie kształcił się w konserwatorium pod kierunkiem Lamberta-Josepha Massarta. Uczelnię ukończył jako 11-latek uzyskując I nagrodę i złoty medal. O wiele od poprzedników młodszy, Bolesław Woytowicz, znacznie później, bo dopiero w wieku 14 lat, zasiadł do fortepianu. Tym niemniej, na własnym przykładzie przekonał się jak ważny jest proces edukacji, kształcąc już jako dojrzały artysta wielu wybitnych pianistów i kompozytorów.

Nie inaczej w XVIII I XIX stuleciu rozwijano młode talenty zagranicą. Talent muzyczny ujawniłsię u zaledwie czteroletniego Ludwiga van Beethovena, którego ojciec prezentował jako “cudowne dziecko”, wzorem Mozarta, a następnie gdy syn ukończył 7 lat, skierował go na lekcje u Christiana Gottloba Neffego. Jean-Baptiste Charles Dancla swoją akademicką edukację w paryskim konserwatorium inaugurował jako jedenastolatek, pod okiem mistrzów wiolinistyki francuskiej: Pierre’a Baillota i Paula Guérina. Sergiej Rachmaninow rozpoczął studia w konserwatorium w Sankt Petersburgu w wieku 10 lat (do czego przyczyniła się jego domowa pedagog, Anna Ornatska), szybko zyskując miano typowego rosyjskiego kompozytora, przyznane mu przez samego Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, a następnie przenosząc się do Moskwy pod auspicja Nikołaja Zwieriewa i Aleksandra Silotiego (ucznia Ferenca Liszta). Ostatni z twórców, współczesny węgierski kompozytor i pianista Jenő Takács, związany z Uniwersytetem Wiedeńskim, mimo pewnego odejścia od klasycystycznych I romantycznych tradycji publicznych wystąpień “młodych talentów”, już jako osiemnastolatek realizował wielokoncertowe tournée.

Współcześnie wiele uwagi przywiązuje się do umuzykalniania dzieci i rozwoju wybitnych młodych talentów. Dowodem tego jest rosnąca sieć szkół muzycznych, wzrastająca liczba ich uczniów oraz pokaźny wybór konkursów międzynarodowych, krajowych I międzynarodowych, dedykowanych niepełnoletnim uczestnikom. Wielokrotne laureatki takich wydarzeń, których talent w dzieciństwie dostrzegli najbliżsi, zaprezentują się podczas kolejnej edycji “Koncertu młodych talentów” w ramach cyklu Fonie Lublina. Będą to skrzypaczki: Michalina Kajdzik i Faustyna Wilczek oraz pianistka: Jadwiga Czarnecka. Serdecznie zapraszamy!

Andrzej Gładysz

Partnerzy: Fundacja PZU, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, STOART Związek Artystów Wykonawców, Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Lublinie

Patroni medialni: TVP Kultura, TVP3 Lublin, Radio Lublin, Kurier Lubelski, Dziennik Wschodni, Gość Niedzielny.

Projekt Fonie Lublina realizowany jest dzięki wsparciu Miasta Lublin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

EnglishPolish