Aleksandra Bubicz-Mojsa – sopran
Natalia Skipor – mezzosopran
Robert Mojsa – tenor
Stanisław Maryjewski – organy
słowo o muzyce: Andrzej Gładysz
TRANSMISJA KONCERTU
UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA – rezerwacje przyjmujemy pod adresem rezerwacje.spam.lublin@wp.pl
oraz drogą sms-ową (+48 506 818 990)
Podczas koncertu obowiązuje stosowny reżim sanitarny
Program:
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
- Fantasia super Komm, Heiliger Geist, Herre Gott BWV 651
Gottfried Friedrich Stölzel (1690-1749) - Aria Bist du bei mir z opery „Diomedes” (1718) arr. J.S. Bach BWV 508
Johann Sebastian Bach - Hymn Ich steh’ an deiner Krippen hier BWV 469
- Pieśń Jesu, Jesu, du bist mein BWV 470
- Aria Ich folge dir gleichfalls z Pasji wg św. Jana BWV 245
- Aria Erbarme dich mein Gott z Pasji wg św. Mateusza BWV 244
- Aria Seht, was die Liebe tut z kantaty BWV 85 arr. St. Maryjewski (2020)
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
- Aria Meine Seele ist erschüttert z oratorium Chrystus na Górze Oliwnej op. 85
- Duet So ruche denn mit ganzer Schwere z oratorium Chrystus na Górze Oliwnej op. 85
- Pieśń Die Ehre Gottes aus der Natur op. 48 nr 4
- Pieśń Gottes Macht und Vorsehung op. 48 nr 5
- Pieśń Bußlied op. 48 nr 6
Johann Sebastian Bach
- Preludium i fuga Es-dur BWV 552 „St. Anne”
Jan Paweł II w muzycznym ogrodzie mistrzów…
W końcu XIX stulecia zrodziła się naukowo-filozoficzna refleksja mająca na celu wyłonienie grona najwybitniejszych przedstawicieli muzyki niemieckiej. Wśród współczesnych kompozytorów zasługujących na to miano wymieniano najczęściej Johannesa Brahmsa, Antona Brucknera i Richarda Wagnera. Żaden z teoretyków nie miał natomiast wątpliwości, że w gronie tym, obok jednego z wcześniej wymienionych, powinni znaleźć się Johann Sebastian Bach oraz Ludwig van Beethoven.
Twórczość najwybitniejszego kompozytora barokowego, Jana Sebastiana Bacha (1685-1750) koncentrowała się wokół muzyki religijnej. Fakt ten nie budzi wątpliwości, skoro cała w zasadzie kariera barokowego mistrza, opierała się na sprawowaniu szeregu funkcji kościelnych, by wymienić tylko ostatnią placówkę – posadę organisty i kantora w kościele św. Tomasza w Lipsku. Obowiązki sprawiły, ze dorobek muzyczny najwybitniejszgo przedstawiciela muzycznego Rodu Bachów, jest zdominowany przez utwory organowe, oraz wokalne i wokalno-instrumentalne związane głównie z potrzebami kościoła protestanckiego.
Ciekawym zabiegiem zapożyczenia utworu i dokonania jego aranżacji jest aria Bist du bei mir z opery „Diomedes” Gottfrieda Friedricha Stölzela, umieszczona przez Bacha w jego notatniku dla pierwszej żony – Anny Magdalenu. Wśród najważniejszych źródeł inspiracji „mistrza baroku” znajduje się chorał protestancki i teksty Martina Lutra, o czym przekonamy się wysłuchując utworów zamieszczonych na łamach śpiewnika Georga Friedricha Schemellego (Ich steh’ an deiner Krippen hier BWV 469 oraz Jesu, Jesu, du bist mein BWV 470), znanych również w oryginalnych opracowaniach chóralnych. O wielkim wpływie Bacha na rozwój nurtu oratoryjno-kantatowego świadczą w sposób szczególny jego intepretacje męki Chrystusa, realizowane wg kolejnych wizji Ewangelistów. Podczas koncertu wysłuchamy dwóch arii z Pasji, których autorstwo nie budzi wątpliwości (warto wspomnieć o rekonstrukcjach autorstwa Tona Koopmana, przypisywanych Bachowi Pasji wg św. Marka i Łukasza ). Zabrzmi niezwykle poruszający, pełen zabiegów ilustracyjnych duet sopranistki z fletem z Ich folge dir gleichfalls z Pasji wg św. Jana. Z kolei altowa aria da capo Erbarme dich mein Gott z Pasji wg św. Mateusza tworzy niezwykle intymną, pełną refleksji atmosferę.
O ile nazwisko Bacha kojarzy się każdemu miłośnikowi muzyki z wątkami religijnymi, o tyle postać Ludwiga van Beethovena (1770-1827) nasuwa na myśl raczej świecki repertuar symfoniczny czy kameralny. Tym niemniej i muzyka religijna była Beethovenowi bliska. Niewątpliwie stało się to również za sprawą znajomości dzieł Bacha, którą wielki klasyk zawdzięczał swojemu nauczycielowi – Christianowi Gottlobowi Neffe. Wiara chrześcijańska była jednym z ważnych elementów poszukiwań absolutu, widocznym w szeregu dzieł. Warto w tym miejscu wspomnieć choćby twórczość mszalną – Mszę C-dur z 1807 roku czy Missa solemnis D-dur napisaną w 1820 roku i opatrzoną wymownym komentarzem Beethovena: „Dzień, w którym skomponowana przeze mnie Wielka msza zostanie wykonana podczas ceremonii uświęcenia Jego Wysokości, stanowić będzie najwspanialszy moment mojego życia; i Bóg oświeci mnie tak, by mój skromny talent mógł współuczestniczyć w gloryfikacji tego uroczystego dnia”, dowodnie świadczącym o jego oddaniu Bogu. Trudno rozsądzać na ile głębia wiary była wynikiem narastającej utraty słuchu – życiową tragedią kompozytora. Choroba i związane z nią cierpienie przebijają się jako wyraźny kontekst łączący autora z postacią Zbawiciela już w oratorium Chrystus na Górze Oliwnej z 1803 roku, a także poprzedzającym tę kompozycję cyklu 6. Pieśni do słów Christiana Fürchtegotta Gellerta z 1802 roku.
Dobór repertuaru sprawia, że będziemy świadkami swoistego międzyepokowego misterium wiary człowieka i jego bliskości z Najwyższym zaprezentowanego przez artystów Oddziału Lubelskiego Stowarzyszenia Polskich Artystów muzyków: Aleksandrę Bubicz-Mojsę, Natalię Skipor i Roberta Mojsę. Całości wieczoru dopełnią utworu organowe J.S. Bacha, wykonane przez Stanisława Maryjewskiego na świeżo wyremontowanych organach gościnnej Archikatedry Lubelskiej, oraz fragmenty pism Papieża Polaka, Jana Pawła II – Karola Wojtyły. Koncert stanie się zatem wyjątkowym muzycznym spotkaniem z głęboką myślą o relacji Boga i człowieka, na którym nie może Państwa zabraknąć…
dr Andrzej Gładysz
Partnerzy: Fundacja PZU, STOART- Związek Artystów Wykonawców, Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Lublinie
Patroni medialni: TVP Kultura, TVP3 Lublin, Radio Lublin, Kurier Lubelski, Dziennik Wschodni, Gość Niedzielny.
Projekt Fonie Lublina realizowany jest dzięki wsparciu Miasta Lublin.
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury
w ramach programu Kultura w sieci
Dodaj komentarz